13 lutego 2013

XX RECOLLECTED | Marek Straszak

Zapraszam do obejrzenia krótkiej dokumentacji projektu XX RECOLLECTED autorstwa Marka Straszaka. Jest to praca dyplomowa, którą Marek zrealizował na zakończenie studiów na Universität der Künste w Berlinie. Do zbudowania instalacji wykorzystał między innymi platformę Arduino, ilustracje na drewnie oraz wideo-mapping.




Spektrum jego działań obejmuje głównie wizualne sztuki multimedialne: animacje, instalacje interaktywne oraz wizualizacje. Artysta ukończył również studia na Wrocławskiej ASP (Fotografia i Multimedia) i FH Krefeld (Grafik Design), UdK Berlin (Media Eksperymentalne) oraz stypendium na Collage of Art w Sydney (Australia). W przeciągu ostatnich 5 lat wziął udział w ponad 40 warsztatach i kursach z zakresu sztuki operatorskiej, animacji (różnorodne techniki), programowania oraz instalacji interaktywnej w Polsce, Niemczech i Australii.

Swoje prace prezentował m.in. na KAN Wrocław 2008, w Kazimierzu n. Wisłą, w CSW Zamek Ujazdowski Warszawa/”Miasto krótkich filmów”. Laureat konkursów: Art And Buisness – “Obraz roku 2006”, TVP2 Dolina Kreatywna, Vj Contest 2007 Bochum (DE), ArtByChance – world selection 2010, 1st prize Animation emerging award BubleGumFestival New York 2010, Grand Prix dla Animaterii (kolektyw audiowizualny) w Showreel Competition na Poznan Vivisesja Festival 2011. Obecnie jest rezydentem artystycznym w CK ZAMEK, razem z Tomkiem Gęstwickim i Pawłem Czarkowskim koordynuje produkcję Filmu Interaktywnego.

Jest członkiem Fundacji Movlab, kolektywu Audiowizualnego Animateria, udziela sie twórczo przy Kluboksiegarni Głośna w Poznaniu. Podczas kilkuletniej dzialalności wspólpracował min. z AlterAlt, Aduma Interaktiv, Fundacja Ad Arte, CK Zamek Poznań, Human Art Technology Center.

4 lutego 2013

nowy cykl o audiowizualnych projektach | lowertone


Na polskiej mapie zjawisk A/V pojawia się coraz więcej bardzo ciekawych mikro-zakłóceń, dlatego od dziś na Share Warsaw będziemy publikować informacje o tych najbardziej frapujących, wyszukanych i wartych sprawdzenia projektach. Cykl ten chciałbym zapoczątkować krótkim zaprezentowaniem projektu lowertone.

W ubiegłym roku Wojciech Morawski oraz Szymon Kaliski powołali lowertone - mikrokolektyw, poprzez który dzielą się wiedzą i oprogramowaniem związanym z kreowaniem nietypowych rozwiązań audiowizualnych. Ich działania mają przenosić ideę "ambientu" (jako otoczenia) ze środowiska muzycznego do interaktywnej sfery jednocześnie dostosowując się do miejsc, w których są wykorzystywane.

Ich pierwszym projektem jest h.elpers  - obiekty przeznaczone na platformę Max / MSP, które są stale rozbudowywane i można je za darmo pobrać ze strony. Ostatnio pojawiła się również aplikacja Freeq! dzięki której można wycinać i manipulować pojedynczymi częstotliwościami w celu dowolnego przekształcania dźwięku. Wojtek i Szymon prowadzą również warsztaty z zakresu tworzenia audiowizualnych rozwiązań za pomocą aplikacji A/V. Wizualizacje zrealizowane przy pomocy lowertone można było zobaczyć podczas festiwalu Cyklotronika 2011 w Poznaniu.




Więcej informacji znajdziecie pod adresem: lowertone.net

O audiowizualności w ogóle


Czas wrócić nieco do literatury z obszaru mediów elektronicznych. Polecam książkę Audiowizualność i mimetyki przestrzeni Kariny Banaszkiewicz.
Media produkujące obrazy ewoluowały i nadal się zmieniają. Narzędzia wspomagające zmysły człowieka zyskują nowe możliwości. Powstały maszyny do widzenia, zdolne utrwalać doświadczenie wedle swych matryc czasu i przestrzeni. Niektóre z nich przejmują nawet obowiązek patrzenia, uprzednio ciążący na użytkowniku. Dzięki optyce cyfrowo-falowej patrzenie nie jest już konieczne, by widzieć. Powstały maszyny poznania, które są władne wytwarzać i widzenie, i obrazy, w tym obiekty trójwymiarowe, pachnące, mobilne. Systemy kina i telewizji 3-4-5 D mogą już symulować zdarzenia osadzone w czasoprzestrzeni lub tworzyć światy wirtualne (Second Life, czat, bankowość elektroniczną, wikinomie). Euro-atlantyckie społeczności informacyjne (sieciowe i medialne) przenoszą swoje aktywności do środowisk alternatywnych. Jednak procesy globalizacyjne nie tyle kreują alternatywny świat wszystkich ludzi, ile wywołują wojny o przestrzeń (realną i multimedialną) oraz zasady jej dystrybucji. Kto bowiem – człowiek czy maszyny – tworzy rzeczywistość, do kogo należy przestrzeń, kto jest multimedialny i kto kogo naśladuje, a wreszcie kto włada mediami i kto ma do nich dostęp? [opis wydawcy]

Karina Banaszkiewicz, Audiowizualność i mimetyki przestrzeni
Oficyna Naukowa, 2011