29 czerwca 2011

Glitch Art

Czyżby nadeszła era post-estetyki?
Glitch Art - to sztuka generowania obrazu za pomocą błędów w transmisji danych, kontrolowanych zniekształceń i pikselizacji. Słowo 'glitch' pochodzi od niemieckiego słowa 'glitschig', które oznacza przeszkadzający, drażliwy. Zjawisko wygenerowało się w następstwie muzyki glitch, której prekursorem w 1913 roku był Luigi Russolo ze swoim manifestem hałasu „The Art of Noises”[gdzie wynaleziony przez włocha 'intonarumori' był generatorem hałasu].
Imad Moradi jako pierwszy napisał teorię estetyki tego typu twórczości w wizualnej odsłonie: obrazów jpg, fotografii cyfrowej i prac wideo. 'Designing imperfection' to książka opublikowana w 2009 roku, gdzie Iman przedstawia swoją teorię jak i wywiady z artystami np projektantką okładek albumów Angela Lorenz, która stworzyła cover do albumu kid606 [tworzy muzykę glitch], czy z artystą medialnym a zarazem matematykiem - Antem Scottem.
O co chodzi w post-estetyce? Jest to odpowiedź na wszechobecne zjawisko jakim jest dążenie do perfekcyjnej jakości, czystej formy i imitacji rzeczywistości w otaczającym nas świecie obrazów ruchomych czy nieruchomych - można to ująć w jednym słowie przeważająca idealizacja formy. Glitch Art zwraca się, nie ku materii rzeczywistości, a materii samego przekaźnika. Narzędziem w kreowaniu obrazu jak i samym podmiotem stał się komputer, kontrolery, czyli elementem zainteresowania stała się technologia sama w sobie. Sztuka Glitch z reguły jest generowana na żywo, sam proces jej powstawania jest najważniejszy.

Ciekawy artysta to Paul B. Davis, który tworzy muzykę i wideo, 'hackując' gry komputerowe i komercyjne videoklipy:



'Designing Imprefection'

http://www.beflix.com/works/glitch-designing-imperfection.php

28 czerwca 2011

Mapping na formy papierowe

Multidyscyplinarny francuski duet graficzno-animatroski, EATH IN PARIS, wykonał piękną kombinację mappingu z konstrukcjami papierowymi. Działalnością komercyjną zajmują się od 2009 roku. Polecam!

26 czerwca 2011

United Visual Artists. Światło/przestrzeń/interakcja

United Visual Artists to kolektyw założony w Londynie w 2003 roku. UVA tworzą prace na skrzyżowaniu rzeźby, architektury i performancu wykorzystując przy tym ruchomy obraz i montaż cyfrowy.

Prywatnie członkowie zespołu zajmują się różnymi dziedzinami, m.in architekturą, dizajnem użytkowym, projektowaniem komunikacji, animacją, informatyką i inżynierią. Przeplatanie się tych umiejętności inicjuje nowe pola eksploracji, co jest podstawą ich twórczego etosu.

Ciągłe przesuwanie granic badań nad synergią sztuki i technologii zaowocowało pracami stworzonymi dla Hali Turbin Tate Modern w Londynie czy Madison Square Garden w Nowym Jorku. UVA mają także na koncie współpracę z muzykami takimi jak Massive Attack, Jay-Z, U2, Chemical Brothers i Battles.

Poniżej wielokanałowa instalacja site-specific "Speed of light", która przywodzi na myśl oglądanie horroru, jednak zamiast potworów czy zombie, za każdym rogiem czają się lasery i światła neonowe.




Teledysk do "Tonto" grupy Battles wydawanej przez Warp.



Więcej prac na: http://www.uva.co.uk/

20 czerwca 2011

LPM - subskrypcja projektów ruszyła na kolejną edycję w Mińsku


Dziesiąta edycja LPM - Live Performers Meeting - rozpocznie się 22-go września 2011 w Mińsku, na Białorusi.

LPM oferuje wyjątkową okazję wzięcia udziału w czterech dniach meetingu uwzględniających: performanse audio-wizualne, VJing, warsztaty, dyskusje panelowe, prezentacje, które zgromadzą niesamowitą społeczność VJ-ów, artystów audiowizualnych i nowych mediów z całego świata.


Edycja Rzym 2011 zarejestrowała 484 artystów z Francji, Węgier, Włoch, Niemiec, USA, Hiszpanii, Białorusi, Słowenii, Rosji, Polski, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Albanii, Grecji, Szwajcarii, Urugwaju, Meksyku, Brazylii, Portugalii, Nowej Zelandii, Holandii, Ukrainy, Rumunii, Andory, Argentyny, Bułgarii, Belgii, Kolumbii, Indii, Danii, Turcji, Macedonii.
Na 5 scenach wystawiliśmy łącznie 241 produkcji uwzględniając performanse, warsztaty i prezentacje.


LPM utrzymuje 4-dniową formułę, choć tym razem różne dziedziny researchu artystycznego zostaną przedstawione w nowej postaci: setki performansów i produkcji dotyczących specyficznych tematów będzie wykonanych i wystawionych każdego dnia bez ograniczeń konkretnego motywu przewodniego. W ten sposób organizatorzy mają nadzieję zaoferować wnikliwy i zaskakujący program, podkreślając tym samym różne praktyki artystyczne przy jednoczesnym programie wymiany wiedzy i doświadczenia poprzez warsztaty, prezentacje i dyskusje panelowe.

PERFORMERZY, ARTYŚCI, INSTRUKTORZY
Jesteś artystą, performerem audio-wizualnym, VJem, muzykiem, instruktorem warsztatów, przedstawicielem firmy czy ekspertem w świecie live audio visual?
LIVE VIDEO jest głównym przedmiotem LPM, podczas edycji 2011 chcemy zaprezentować kilka szczegółowych aspektów praktyki live video, które naszym zdaniem odgrywają ważną rolę w dzisiejszych procesach kulturowych: RE-ENCODE, VIDENTITY, CINEMATIC DERIVES, SENSIBLE DATA, 3D-STEREOSCOPIC, URBAN ART MEDIA DRIFTS, VIDEO MAPPING


Z PROJEKTEM
Zapraszamy do subskrycji performansu/warsztatów/prezentacji/showcase na LPM 2011 Minsk.

Jeśli możemy gościć Twój projekt, chętnie zapewnimy Ci:
• bezpłatne zakwaterowanie
• kartę wstępu na wszystkie imprezy LPM (za wyjątkiem płatnych warsztatów)
• jeden posiłek i napój na dzień przez czas trwania eventu
• Twoje imię/pseudonim artystyczny wymienione w oficjalnym programie LPM 2011 Minsk.
Jeśli NIE będziemy w stanie gościć Twojego projektu, jest jeszcze jedna możliwość wzięcia udziału w LPM jako niewystępujący artysta. 
Sprawdź sekcję “BEZ PROJEKTU” (patrz na dole).

BEZ PROJEKTU
Dla niewystępujących artystów czy profesjonalistów w dziedzinie proponujemy bilet 30 € za dzień, który obejmuje:
• zniżkę 50 % na zakwaterowanie
• kartę wstępu na wszystkie imprezy LPM (za wyjątkiem płatnych warsztatów)
• jeden posiłek i napój na dzień
• Twoje imię/pseudonim artystyczny wymienione w oficjalnym programie LPM 2011 Minsk "Obecni na LPM".

WARSZTATY

Warsztaty są niezwykle istotnym aspektem eksperymentacji i researchu LPM.
Podczas meetingu znajdziesz kilka szczegółowych warsztatów prowadzonych przez przez profesjonalnych instruktorów i zadedykowanych różnym praktykom i technikom, poczynając od przetwarzania audio i video w czasie rzeczywistym, przez DIY hardware, z open source software po collaborative design.

2 czerwca 2011

AntiVJ na Live Performers Meeting w Rzymie

Tegoroczna edycja Live Performers Meeting prezentuje się w dwóch odsłonach. Pierwsza, rzymska, odbyła się w dniach 19-22 maja, kolejna mińska - będzie miała miejsce na jesieni. Piszę o tym już w pierwszym zdaniu, bo ciekawi mnie bardzo, jak ta mała przerwa wpłynie na rozwój środowiska i projektów artystycznych, bo widziałam, co się działo w Rzymie i jak uczestnicy wymieniali się pomysłami, nawiązywali kolejne współprace i inspirowali się nawzajem do ciekawych projektów AV. Sprzężenie zwrotne przeniesie się w kolejnych odsłonach LPM. Polecam każdemu twórcy, interesującemu się sztuką AV w czasie rzeczywistym, udział w takim wydarzeniu. Jest to miejsce, w którym nie tylko można zaprezentować swoją działalność artystyczną, ale przede wszystkim - wejść dzięki niej w dialog z innymi twórcami czy kuratorami. LPM to platforma rozwoju artystów AV, inaczej funkcjonująca niż np. Mapping Festival w Genewie. Na LPM chodzi głównie o dialog, wymianę i nowe konekcje między artystami z całego świata. Z drugiej strony, dobór prezentowanych prac ma na celu wyłowienie niszowych działań, które ukazują ścieżki rozwoju i tendencje w sztuce audiowizualnej (gdzie współczynnik "real time" jest jej wyznacznikiem).

Pisanie podsumowania tego Meetingu, zaczynam dopiero teraz, kiedy w głowie osiadły mi niektóre wydestylowane pomysły. Wracam do rozmów z uczestnikami LPM, by zapytać o coś więcej, a tu powoli wrzucam materiał, który się nabudowują.

Na kształt tej edycji LPM wpływa bardzo mocno pomysł zaproszenia do współpracy kuratorów z całego świata i podzielenie projektów wg przewodnich tematów:
RE-ENCODE - kuratorka Andrea Sztojánovits aka Nano(HU)
VIDENTITY - kurator Francesco Macarone Palmieri aka Warbear(IT)
CINEMATIC DERIVES - kurator Laurent Carlier (FR)
SENSIBLE DATA - kuratorzy Salvatore Iaconesi, Arturo Di Corinto (IT)
URBAN ART MEDIA DRIFTS - kurator Claudio Musso (IT)
VIDEO MAPPING - kurator Miguel Gozalbo - Telenoika (ES)
3D-STEREOSCOPIC - kurator Joanie Lemercier aka Crustea  (FR)

Joanie Lemercier to założyciel grupy AntiVJ, na LPM odpowiedzialny za część 3D - Sterescopic, czyli za to, co w samym VJingu mamy od niedawna, dzięki zmieniającym się technologiom i innowacyjnym programistom (nie znam zbyt wielu VJów wykorzystujących analogową stereoskopię, więc piszę tu o tej digitalnej, jako o nowej koncepcji dla rozwoju VJingu, poszukiwaniu nowych środków wyrazu dla AVingu).
Można śmiało nazwać AntiVJów jedną z najważniejszych grup artystycznych zajmujących się VJingiem, badających sztukę światła, nową kinetyczną sztukę i jej wpływ na naszą percepcję. Prezentują innowacyjne myślenie, rozbudowują sztukę VJingu w nowych formach takich jak stage design czy mapping. Grupa pracuje właśnie m.in. nad własnym oprogramowaniem do mappingu, renderującym obiekty 3D w czasie rzeczywistym, a to wszystko dzięki współpracy z najlepszymi programistami, którzy potrafią o przyspieszyć ten długi proces, dzięki m.in. własnym pluginom, o… 4000% :) Może trudno w to uwierzyć, ale to właśnie zaczyna się dziać - granice procesu rendringu przesuwane są przez programistów pracujących dla artystów do projektów twórczych. Wiadomo, że część wkładu w tworzenie w czasie rzeczywistym zależy od mocy obliczeniowej samych komputerów, ale trzeba umieć ją wykorzystać, a część dostępnych programów nie potrafi (świadomie). Dlatego tak ważne dla rozwoju sztuki VJingu są sieci artystyczne, hackerskie, pracujące na open source'owych programach, rozbudowujące je, ulepszające samodzielnie przez otwartą grupę.

Prezentuję tu krótką rozmowę z Joaniem podczas LPM w Rzymie.